Saturday, March 26, 2011

::bunuh diri::


salam satu malaysia..
ari ni nk story skit pasal bunih diri..2,3 ari lepas ada gak skodeng berita bila mana seorang gadis cun cuba utk bunuh diri di KB MALL, Kota Bharu..tapi xpe..jgn sedih, gadis tu selamat..
tapi ape yg merungsingkan ialah, nape cpt ngn ambik keputusan utk bunuh diri..xnk hiduo dah ek..jgn woooo..doosa tau..daripada korang bunuh diri, baik suruh aku yg bunuh ke..lagi ok ape..
bunuh diri ni kubur xterima tau..jgn bt main..
apa kate, kita skodeng & usha tgk ape di sebalik bunuh diri ni ek..moh kiterrr..

Apa itu bunuh diri?

Bunuh diri ialah satu tindakan yang diambil untuk mencabut nyawa sendiri sehingga
menyebabkan kematian.

Remaja yang membunuh diri biasanya mempunyai sejarah seperti:
• Konflik keluarga
• Kegagalan personaliti
• Kehilangan sesuatu
• Kesukaran berkomunikasi
• Penyalahgunaan bahan terlarang
• Sejarah cubaan bunuh diri sebelum ini
Mengapakah seseorang itu cuba membunuh diri?
Sebab-sebab seseorang mengambil
keputusan cuba membunuh diri
termasuklah:
• Kemurungan
• Salah faham dengan ibu bapa
• Gagal dalam perhubungan
• Gagal dalam peperiksaan
• Didera
• Dibuli
• Di tinggal sendirian

Adakah tanda atau gejala awal seseorang itu hendak
membunuh diri?


Seseorang yang cuba bunuh diri selalunya menunjukkan atau mempunyai keadaan berikut:
• Berperasaan
o Sedih
o Marah
o Gelisah
o Rasa bersalah
• Menyisihkan diri dari aktiviti sosial
• Tidak boleh tidur
• Hilang selera makan
• Sentiasa memikirkan tentang kematian
• Tidak boleh melakukan aktiviti harian
• Mendedahkan dirinya kepada masalah seperti:
o Minum arak
o Merokok
o Mengambil ubat yang berinskripsi atau penyalahgunaan dadah
• Perubahan kelakuan secara mendadak seperti:
o Memberi barang yang disayangi
o Meminta maaf
o Bercakap tentang kematian
Bagaimana cara mencegah perlakuan membunuh diri?
Minta bantuan segera:
• Bercakap dengan seseorang yang boleh dipercayai
• Hubungi talian bantuan
o Seperti: BEFRIENDERS
• Dapatkan nasihat keagamaan
• Jumpa doktor
Apa yang berlaku sekiranya bantuan tidak diberi?
Ianya akan berakhir dengan KEMATIAN!!!
Di manakah seseorang itu boleh mendapat bantuan?
Bercakap kepada seseorang yang anda percayai seperti:
• Ibu bapa
• Rakan karib
• Guru kaunseling
• Guru agama
• Cari seseorang yang boleh:
• Mendengar
• Memujuk
• Mampu memberi nasihat
ATAU
Minta nasihat daripada:
• Doktor
• Pakar psikologi
• Pakar psikiatri

Bunuh diri ialah perbuatan untuk menamatkan hayat atau perbuatan memusnahkan diri, biasanya kerana enggan berhadapan dengan sesuatu perkara yang dianggap tidak dapat ditangani.

Bagi semua agama, membunuh diri dianggap tidak baik. Malah, menurut kitab Islam, Kristian, dan Yahudi, membunuh diri adalah satu dosa besar.



apa2 pom..jgn lah di buat keje giler ni ek..

kuatkan iman di dada..pohon keampuanan diri ILAHI,

amin, kita jumpa lagi ek..tata..daa..salam
video

Thursday, February 24, 2011

::jom jimat elektrik::

salam satu malaysia n satu dua tiga..

story telling ???
sekali hujung bulan beratus bil elektrik..
tertekan..mau tidak..
lebih2 lagi student yg duk umah sewa..jemmm...
maka dengan itu, aku try sekali lagi skodeng cam ne nk kurang kan jumlah bil elektrik..
berguna atau tidak bergantung juga pada penguna nyer..
bukan masa skrng, tetapi utk masa hadapan..
xgituuu..
haha..
ape lagi..jom skodeng sama2..


Tip Jimat Elektrik 1:

Padam semua lampu bilik atau ruang yang ada di rumah sekiranya tiada sesiapa di situ.
Sebagai contoh, jika anda sekeluarga berehat di ruang tamu, pastikan lampu bilik tidur, ruang makan atau dapur di tutup.

Tip Jimat Elektrik 2:

Tutup semua suis peralatan elektrik dan elektronik jika tidak digunakan. Sebaik-baiknya jangan dibiarkan dalam mode 'standby'.

Tip Jimat Elektrik 3:

Sebaik-baiknya gunakan kipas angin(kipas dinding atau kipas berdiri) dan elakkan penggunaan penyaman udara. Tapi kalau dah panas sangat dan tak tahan barulah gunakan penyaman udara.

Tip Jimat Elektrik 4:

Gunakan satu mentol lampu yang besar jika memerlukan lebih pengcahayaan berbanding menggunakan mentol yang bersaiz kecil tetapi banyak bilangannya.

Tip Jimat Elektrik 5:

Mendidik ahli keluarga yang lain agar menutup suis lampu, kipas atau alatan lain setelah meninggalkan sesuatu bilik atau ruang.

Tip Jimat Elektrik 6:

Pasangkan lampu di luar rumah jika perlu sahaja seperti menunggu kedatangan tetamu, menyambut sesuatu perayaan atau ketika mengadakan sesuatu majlis atau kenduri.

Tip Jimat Elektrik 7:

Elakkan penggunaan mesih basuh yang melebihi muatan ('overload') atau pun muatan penuh. Sebaiknya muatan tidak terlalu penuh. Selain hasil cucian yang kurang bersih ia juga mengakibatkan penggunaan tenaga elektrik yang berlebihan.

Tip Jimat Elektrik 8:

Pastikan pintu peti ais ditutup rapat setelah digunakan.

Tip Jimat Elektrik 9:

Rajin membersihkan habuk atau debu yang terdapat di koil peti ais anda.

Tip Jimat Elektrik 10:

Freezer yang penuh mengurangkan penggunaan tenaga. Jadi sekiranya 'freezer' peti ais anda kosong, isikannya dengan kiub ais atau bekas ais supaya tenaga tidak dibuang begitu sahaja.

Tip Jimat Elektrik 11:

Elakkan menyimpan makanan yang panas atau yang baru dimasak dalam peti ais.

Tip Jimat Elektrik 12:

Jika menggunakan mesin basuh, sebaiknya keluarkan pakaian yang perlu digosok dari alat pengering ketika ia masih agak lembap. Ini bertujuan supaya ia tidak terlalu berkedut dan memudahkan untuk menggosok pakaian tersebut.

Tip Jimat Elektrik 13:

Elakkan 'over dry' pakaian anda.

Kenapa agaknya tu?

Semestinya agar ia tidak membazirkan tenaga letrik dan berkemungkinan besar menyebabkan pakaian anda mudah rosak. Contohnya- benang jahitan lebih mudah tertetas.

Tip Jimat Elektrik 14:

Seelok-eloknya pilih lampu dan warna yang 'reflective' untuk 'ceiling' serta dinding sesuatu ruang di rumah anda.

Tip Jimat Elektrik 15:

Letakkan peti ais pada tempat yang paling sejuk atau mempunyai pengudaraan yang baik di dapur anda.

Tip Jimat Elektrik 16:

Jika anda merancang untuk bercuti atau balik kampung, setkan peti ais anda pada suhu yang minima.

Tip Jimat Elektrik 17:

Fikir dulu sebelum nak buka peti ais. Apa yang ingin anda ambil? Elakkan dah buka peti ais baru terpinga-pinga apa benda yang nak diambil. He...he...Ia agak remeh tetapi tanpa anda sedari ia juga melibatkan penggunaan tenaga.

Tip Jimat Elektrik 18:

Pastikan mentol atau lampu tidak diselaputi habuk. Habuk terutamanya jika tebal akan memberi kesan kepada tahap pengcahayaan lampu tersebut.

Pssst...Jangan pula anda merungut apasal malap semacam je ni?

Terutamanya mase nak baca suratkhabar waktu malam:(

Tip Jimat Elektrik 19:

Tanam pokok atau pohon yang rendang supaya keadaan di rumah anda tidak terlalu panas.

Tip Jimat Elektrik 20:

Anda bercadang nak membeli peti ais kedua? Fikir masak-masak adakah ia perlu.

Tip Jimat Elektrik 21:

Rancang pembelian perkakas elektrik dan elektronik. Pastikan anda membeli perkakas yang tahan lama serta mudah diselenggara. Jangan lupa mengambilkira kos pembaikannya apabila ia rosak kelak.

Pssst...Sebaiknya tanya dulu pada jurujual apa masalah yang sering dihadapi pelanggan terdahulu, berapa purata kos pembaikan dan bagaimana cara penggunaan yang terbaik.

Tip Jimat Elektrik 22:

Apabila hendak membeli pakaian, pilih fabrik yang tidak perlu atau mudah digosok.

Tip Jimat Elektrik 23:

Apabila memilih cadar, sarung bantal, kain langsir atau lain-lain fabrik, utamakan fabrik yang tidak perlu digosok. Jadi anda tidak perlu menggosok. Jimat elektrik dan tenaga gitu. Betul tak?

Tip Jimat Elektrik 24:

Sekiranya anda ingin bertukang sama ada menggantung 'frame' gambar atau lain-lain kerja pertukangan yang tidak mengerah tenaga yang banyak, gunakan saja alatan tangan biasa.

Tip Jimat Elektrik 25:

Jika anda menggunakan penghawa dingin, pastikan ruang tersebut tertutup sepenuhnya. Ia bertujuan menjimatkan tenaga.

Pssst..Nanti jangan pula anda mengeluh bilik tak sejuk-sejuk, walhal dah berjam-jam 'air-cond' di'on' kan.

Tip Jimat Elektrik 26:
Penggunaan ketuhar gelombang mikro atau 'microwave' sebenarnya menjimatkan tenaga. Ia juga mengurangkan masa memasak anda sebanyak 15 hingga 20 peratus.


Tip Jimat Elektrik 27:
Sekiranya anda bercadang membeli alatan atau gadjet terbaru di pasaran, pertimbangkan dan pilih model yang menjimatkan tenaga. Nanti anda tak perlulah nak bimbang pasal nak selalu cas bateri atau sekurang-kurangnya dapat membantu menjimatkan elektrik. :p

Tip Jimat Elektrik 28:

Semak bil letrik bulanan anda. Pantau dari semasa ke semasa dan adakah ia konsisten, turun atau naik. Jika meningkat cuba tips yang telah diberikan. Analisa juga sama ada anda ada membeli peralatan elektik atau elektronik yang baru. Jika ada gunakannya secara bijak dan kawal penggunaannya.

Tip Jimat Elektrik 29:

Gunakan alat penjimatan elektrik. Ia membantu anda menjimatkan letrik dengan mudah. Ia sah di sisi undang-undang Malaysia dan disyorkan oleh Suruhanjaya Tenaga.


maka dengan ini, sebnyk 29 tips yg boleh kita cuba try..
mane tau, bil eletrik kita leh kurang..
walaupun skit..ia tetap bermakna..
INGT !!!
amalan membazir adalah amalan syaitan..
maka hendak lah kita jauh kan nyer..
maka sampai sudah n sampi ketemu lagi..
salam..daaaaa..

Monday, February 21, 2011

::ingin membeli dinar@emas::

salam 1 malaysia..
di sini bt pengumuman skit..
yaa, siapa yg berminat nk melabur wang dalam bentuk emas dlm jangka masa panjang.
boleh la call @ msg ak ek..



RAJA AHMAD FAHMI B RAJA SULAIMAN

013-9655940 @ 017-5778430

kalau jst nk usha, leh je tgk page ni..
tekan je link di bawah :

http://syeikhulmaqari.blogspot.com/
http://www.publicgold.com.my/component/option,com_frontpage/Itemid,1/lang,english/
http://www.islamicmint.com.my/v2/index.php#

sekian, terima kasih


::emas itu pelaburan::


salam sejahtera bt kalian semua..haha..
ari ni aku nk share topic skit..hot topic..panas cam maggie kari punyer..haha

EMAS @ GOLD @ DINAR

DINAR
sini aku skodeng pasal kelebihan emas lak..
jom selak sama2..jom..jomm..

a) Suatu pelaburan untuk jangka masa sederhana dan panjang sebagai aset simpanan pelabur
b) Simpanan aset yang mudah dicairkan dan laku dimana sahaja pada bila-bila masa.
c) Tidak memerlukan pihak ketiga untuk urusan jual-beli, pelabur sendiri boleh menjual emas simpanan pada bila-bila masa
d) Halal dengan akad jual beli emas yang dituntut islam.
e) Mudah dan senang untuk diuruskan. Hanya simpan dan tunggu.
f) Aset simpanan apabila keadaan ekonomi, politik walaupun sistem ekonomi jatuh.
g) Harga emas adalah stabil dan tidak terikut dengan kesan kenaikan inflasi

“Kekukuhan nilai emas memang tiada bandingannya. Misalnya, harga 1 dinar emas yang bernilai kira-kira RM50 pada era 1960an dapat membeli seekor kambing pada masa itu; sekarang ini 1 dinar emas telah bernilai kira-kira RM397 dan juga dapat membeli seekor kambing. “Berdasarkan contoh ini, ternyata nilai emas adalah kukuh berbanding wang kertas yang meningkat ekoran kenaikan kadar inflasi,” tambahnya (Berita Harian – 11 Januari 2008)

h) Pelaburan yang selamat, jika amaun simpanan adalah besar, pelabur boleh menyimpan di peti simpanan keselamatan di bank pada kadar sewa yang berpatutan.
i) Aset yang boleh diturunkan ke waris tanpa perlu pertukaran dokumen, mahkamah dan campur tangan pihak ketiga
j) Boleh dipakai, disentuh dan dilihat dengan mata kasar.
k) Boleh dipajak untuk tunai sementara, pada bila-bila masa dengan kadar upah yang rendah di ar-rahnu.
l) Design yang cantik dan mempunyai kilauan warna emas yang menarik
m) Senang untuk dibawa kemana-mana kerana mempunyai pelbagai variasi saiz dari 5gram – 100gram
n) Boleh diniagakan tanpa campur tangan pihak ketiga.
o) Sebagai salah satu cara menyimpan duit dari berbelanja kearah perkara yang membazirkan.
p) Permintaan emas agak tinggi akhir-akhir ini kerana banyak negara mula membeli dan mengelak dari kekangan matawang dolar.
q) Boleh menjadi permulaan suatu bisnes untuk keluarga dengan menyimpan emas untuk diniagakan.
r) Tiada cukai dikenakan kecuali zakat emas untuk orang islam.
s) Membeli emas didalam negeri dapat membantu aliran matawang didalam negeri sahaja berbanding membeli barangan import seperti Honda, Toyota dan Mercedes.
t) Membeli emas bukan sahaja menguntungkan diri sendiri bagi wanita, tetapi juga dapat membantu suami, anak-anak dan keluarga apabila keadaan memerlukan.
u) Sebagai hadiah kepada isteri, anak-anak dan ibu bagi menghargai mereka.
v) Kawalan penuh, sebagai pemilik emas yang disimpan sendiri, anda tidak memerlukan pengurus dana, consultant atau apa sahaja untuk menentukan masa atau bila untuk dijual.
w) Aset fizikal yang tidak boleh dibekukan walaupun diisytiharkan bangkrup
x) Hutang amerika syarikat berjumlah trilion dollar pada bila-bila masa sahaja boleh tumbang dan bakal menyebabkan recession diseluruh dunia, disebabkan itu banyak negara mula membeli dan menyimpan emas.
y) Ketika keadaan kacau bilau wang kertas sudah tidak bernilai, hanya mereka yang ada simpanan emas sahaja survive dan bank pula pastinya akan tutup.mesin ATM? Erm..
z) Backup didalam modal perniagaan, cagaran perniagaan dan sebagainya
aa) Pelaburan yang tidak terjejas dalam sebarang bentuk naik turun ekonomi.
bb) Memulakan perniagaan baru seperti orang kemboja yang berpindah ke Malaysia akibat perang di negara mereka.
cc) Kerajaan China menasihatkan rakyat mereka menyimpan sekurang-kurang 5% dari kekayaan mereka dengan membeli emas.
dd) Emas tidak boleh dimanipulasikan dan tidak boleh ditiru.
ee) HANTARAN KAHWIN!! SAPA KAHWIN TAK BELI EMAS. Lebih lama ditunggu, harga emas akan lebih tinggi. maka kahwinlah cepat…

PIC CONTOH

haha..syok yg last sekali tu..
haa, cam ne..best x..
mungkin ada keburukan gak..
klu kalian nk melabur, pikir baik..
bukan kecik modal die..agk besar..
apa2 pom..selamat membaca n selamat beramah..

Sunday, February 20, 2011

::tidur oh tidur::



sejak dua menjak n tiga menjak nih..korang agak2 susah x nk tido lena..tido best..tido mimpi basah..x.x.x..haha..setelah duk bersahaja tanpa niat, aku try lah skodeng tips utk di apply kan utk tido lena di ulik mimpi best2..ahha..

1)Jangan Makan Malam Terlalu Kenyang
Sebaiknya cuba usahakan makan malam sebelum pukul 7 malam supaya kamu boleh tidur
dengan keadaan perut yang tidak terlalu penuh.

2) Kurangkan kegiatan yang memaksa kamu menggunakan otak dan fikiran selepas jam 8.30.

3) Matikan lampu bilik tidur kamu seawal jam 8.30 malam
Jika kamu belum biasa tidur pada waktu ini, anjakkan waktu tidur setengah jam lebih awal
setiap minggu sehingga kamu terbiasa tidur pada jam 8.30 malam.

4) Mandi air suam satu jam sebelum tidur
Titiskan minyak aromaterapi seperti lavender, vanila atau cendana ke dalam air tab mandi
untuk membuat kamu lebih rileks. Redupkan lampu dan pasangkan lilin.
Jika boleh, pasangkan radio atau muzik yang mendamaikan.

5) Minum air suam
Cuba minum susu atau the chamomile sebelum masuk tidur.
Cara ini memang berkesan untuk mendapat tidur yang nyenyak.

6) Menulis diari
Sebelum kamu tidur, alihkan kesemua isi fikiran yang bermain di minda kamu
yang sedang bergerak aktif itu ke dalam diari ataupun buku nota harian kamu
supaya kepalamu tidak terlalu penuh lagi.

7) Baca majalah atau buku
Jangan pilih novel yang terlalu dramatis atau sarat dengan penghayatan
kerana ini akan menyukarkan kamu untuk tidur.
Pilih buku yang memberikan ispirasi kepada kamu
dan apa sahaja bahan bacaan yang ringan serta tidak terlalu padat.

8) Rasakan tubuh kamu
Ketika sudah berbaring di tempat tidur, tutup mata dan rasakan tubuh kamu.
Dengan cara itu, kamu membawa perhatian ke tubuh badan kamu.
Jika ada ketegangan di bahagian tubuh tertentu,
cuba untuk rileks dan regang-regangkan sedikit otot-otot di bahagian tersebut.

9) Perhati dan dengar nafas hingga tidur
Tindakan ini boleh membantu dan mengingatkan kamu masih berbaring di tempat tidur.
Diam dan hayatilah setiap helaan nafas.
Saat itu aktiviti metabolism berada dalam keadaan perlahan, sama seperti ketika kita tidur


maka dengan tertera tips di atas moga dpt bantu kalian utk tidur lena, bgn awl..subuh..subuh..haha..
renung2kan dan selamat beramah..
haha


::kaki ketar di air terjun kanching::


SABOR JE LAHH
Pada selasa yg lepas, kami sekali lagi berkumpul ramai2 utk mandi mandi di air terjun kanching. kali ni bukan konvoi lagi, ni naik kereta punyer.. sekali awl2 pagi buta siap nk g..sampai sana kena treking..WOW..terbaik wa ckp sama luu.. haha.. sampai atas nun di puncak mau tercabut lutut aku..haha..tapi xpe..puas ati..air sejuk..suasana nyamam..view yg menarik n bnyk pacat..haha.. apa2 pom, biar pic2 ni jelah yg story ek..xlarat dah nk taip pnjng2.. haha.


wajah sebelum keletihan

pit stop pertama..


dah sampai kat ats..


peserta terbaik

maka dengan ini tamat sudah acara ini dengan jaya nyer..
di ucapkan terima kasih pada rakan2 semua..
salam sampai jumpa..daa..
haha

::kehidupan ini sementara sahaja::


ASSALAMULAIKUM,
berita tergempar apabila salah satu ahli keluarga rumah sek 8 sudah kembali ke rahmatullah.

biodata:
nama : arnab milik nik ahmad faiz
jenis : lion head
tarikh kematian : 20 february 2011
jam : 3:45 petang
sebab kematian : tidak di kenalpasti..


gambar sebenar :
ucapan takziah kepada NIK & MAS,
jodoh pertemuan, ajal maut semua di tangan tuhan..
apa2 pom yg terjadi aku tetap bersamamu, nik..eheh..


Saturday, February 19, 2011

::sakit bontot ke sungkai, perak::


PLAWOK !!!

bila ek, minggu lepas xsilap..hehe.. kami berkonvoi motorsikal ke sungkai, perak..mandi manda sungai, air terjun & hot spring.. best2..moh la kita sama share picture yg di ambil secara rasmi oleh jurugambar bertauliah..



ni maps utk ke sungkai perak. kitaorg dr shah alam,,hehe

ni pic mat rempit malaya yg join sekali..huhu


ni adalah pic lata di sungai klah


ni pic aku..ahha..

pic camera girl import dari siam..ahah


kat hot spring
pic budak umah yg pergi xupload..ahha..
lain kali ek..malas dah..haha


maka dengan itu pulang sudah kami pada waktu mlm pada ari yg sama..
enjoy..haha
terima kasih pada yg terlibat..daa


::jom cuci kereta::

Mari kawan2, kita baca quran..hehe.. anje nk share pada anda semua cara yg betul utk cuci kenderaan anda.. xkiralah kereta, motor, basikal, kapal terbang mahupun mangkuk jamban anda.. moh lah kita baca bersama2.. plawokkk!!!

Tips Penjagaan Enjin Kereta

Cara mencuci badan, enjin kereta dengan betul

Untuk membersihkan enjin,
1* jangan menggunakan air kerana pada permukaan enjin ada banyak kesan minyak yang tidal dapat dihilangkan dengan air.

2* Penggunaan air juga boleh menyebabkan litar pintas dan kereta akan meragam. Seelok-eloknya gunakanlah minyak tanah untuk hilangkan minyak dan gris pada permukaan enjin.

Tetapi lebih mudah lagi sekarang ada banyak bahan pencucian yang dijual di kedai aksesori untuk menghilang gris dan tar. Semburkan bahan berkenaan di tempat yang perlu, biarkan ia meresap kemudian lap dengan kain kering.

3* Gris dan sisa minyak pelincir perlu dibersihkan segera daripada bahagian luaran enjin kerana boleh merosakkan
i. tali kipas
ii. paip getah
iii. kabel elektrik.

4* Selain gris, debu atau lumpur yang melekat pada komponen elektrik seperti
i. alternator (motor penghidup)
ii. generator
iii. gegelung penghidup
iv. pengagih dan lampu
boleh menyerap wap air dan boleh menyebabkan litar pintas.

5* Pada terminal bateri pula jika terlihat ada endapan berwarna putih, siramlah dengan air panas kemudian bersihkan dengan kain. Endapan itu dapat dihilangkan dengan mudah tetapi jaga jangan sampai air masuk ke dalam bateri. Lubang pengudaraan pada penutup bateri juga perlu dipastikan sentiasa terbuka.

6* Ketika mencuci bahagian enjin, pemilik kenderaan dapat memastikan jika ada kebocoran minyak pelincir, elemen penting bagi menjamin kesinambungan kerja setiap bahagian yang bergerak.

Oleh itu, jika tahu ada kebocoran minyak pelincir, cari segera puncanya dan tambahkan minyak pelincir jika kurang.

7* Dalam keadaan biasa, selepas beberapa tahun, gasket kebuk enjin akan bocor sedikit dan minyak pelincir akan menitis. Ini dapat dilihat pada lantai tempat kereta diletakkan. Jika jumlah titisan itu banyak, mungkin gasket di oil sum yang rosak.

Dalam keadaan biasa minyak pelincir akan berkurang menerusi pemeluwapan dan pembakaran. Tapi jumlahnya tidak banyak kira-kira 1/300-1/500 daripada jumlah penggunaan petrol.

Jumlah minyak pelincir boleh dipastikan dengan memeriksa tolok sukat. Baik periksa sendiri kerana jika dibiarkan juruteknik stesen minyak memeriksanya, dalam banyak keadaan anda sebenarnya membantu memajukan perniagaan mereka.

Untuk membersihkan bahagian luar adalah lebih mudah. Hantar saja ke bengkel mencuci kereta dan bayar antara RM5 dan RM10. Dalam tempoh setengah jam, kereta anda sudah bersih dan cantik semula.

8* Namun jika anda mahu membasuh sendiri, anda perlu menggunakan sabun yang sesuai untuk pencucian kereta. Sabun basuh tidak sesuai dan kelorok tidak sesuai.

Lazimnya, kereta baru dicat dengan cat bermutu tinggi. Jika permukaan itu tidak dibersihkan dengan baik, cat akan cepat rosak.

*** Debu dan lumpur yang melekat pada badan kenderaan akan menyerap wap air dengan cepat dan merosakkan permukaan cat. Selain nampak comot, cat akan luntur dan mudah menjadi retak-retak.

Langkah pertama membersihkan kenderaan ialah menghilang debu dengan membuat semburan tanpa menggunakan sabun.

Apabila permukaan badan kenderaan berada dalam keadaan kering dan tidak terlalu kotor, debu yang melekat dapat dihilangkan dengan bulu ayam. Tetapi, jika kotoran tidak dapat dihilangkan, gunakan kain bersih basah.

Penggunaan kain kering akan menyebabkan calar atau gurisan pada permukaan cat. Ini disebabkan kotoran berkenaan mempunyai butir debu keras dan pasir.

Apabila membasuh kenderaan menggunakan sabun, jangan biarkan sabun melekat terlalu lama di badan kenderaan kerana ia akan meningkatkan partikel bintik-bintik putih serta bahan kimia sabun boleh memakan cat.

Setelah dibasuh, keringkan badan kereta dengan kain bersih. Untuk hasil yang lebih baik setelah kereta kering sapulah wax (lilin). Selain menambahkan kilat kereta, wax bertindak melindungi permukaan supaya tetap menarik dan hidup.

haa, maka dengan itu siaplah kenderaan anda utk di pandu laju.. maka di ingatkan bawak lah slow2.. xmo laju2.. bahaye..anje pom xsuka..ahha..
sampai ketemu lagi..
daa..